2009-04-27

Kristen vänster och kristen höger - debatt med Siewert Öholm

I kväll debatterade jag kristen vänster och kristen höger med Siewert Öholm och Sydsvenskans Andreas Ekström, på Publicistklubben Södra i Malmö. Siewert vill i samarbete med det amerikanska TV-bolaget Fox starta en kristen TV-kanal som vänder sig till kristna värdekonservativa som inte gillar samkönade äktenskap, som tycker att man ska vara försiktig med aborter och som är för Israel. Siewert behöver 60 miljoner kronor för att dra igång projektet. Någon som har en slant över?
Vi diskuterade också Broderskapsrörelsens senaste förslag till Manifest för kristen vänster. Siewert tyckte att det var alldeles för mycket allmänt kärleksflum i manifestet, och att det var så allmängiltigt att han själv utan svårighet kunde instämma i 65 procent av texten. Håller du med? Du kan läsa Manifestet här.
Debatten ägnade också stor uppmärksamhet åt att Siewert Öholms husorgan Världen idag just idag ägnar inte mindre än tre artiklar åt att angripa den fria forskningen. Angreppet riktas mot fil dr Kristian Steiner vid Malmö Högskola, som fått pengar av Frikyrkliga forskningsrådet för att genomföra en studie av tidningen Världen idags bild av Islam. Tidningen ställer frågan hur det kan vara "av intresse för en allmän svensk högskola" att undersöka hur en kristen tidning skildrar Islam. Det blir närmast komiskt när tidningen angriper Frikyrkliga forskningsrådet för att ha låtit "politiska motiv" ligga till grund för beslutet att tilldela Steiner forskningsmedel. Själv säger jag: Gud bevare mig för de konspirationsteorier som präglar Världen idags syn på verkligheten.
Siewert Öholm och många av hans värdekonservativa meningsfränder värjer sig för epitetet "kristen höger". Det är inte så konstigt. Begreppet "höger" har sedan länge en negativ klang i svensk politik. Det var ju ingen slump att det svenska Högerpartiet redan 1969 bytte namn till Moderata samlingspartiet. Det finns också en ovilja att associeras till den kristna högern i USA.
Men höger är höger och jag står för användandet av uttrycket kristen höger. Det som skiljer kristen höger i USA från kristen höger i Sverige är att den kristna högern i Sverige är mindre militaristisk och tar avstånd från dödsstraffet. Det är bra. Men den kristna högern i Sverige är närmast fixerad vid samlevnadsfrågor och sitt motstånd mot homosexuell kärlek, sitt abortmotstånd och sin oförmåga att kritisera Israel oavsett vilka handlingar Israel begår i konflikten med palestinierna.
För mig är den kristna högern exkluderande. Ett exempel på detta är att de båda bloggportalerna Jesussajten samt KristnaBloggar kastat ut bloggen Kristen vänster från sina bloggkataloger. Motivet är att bloggen Kristen vänster stöder lagen om samkönade äktenskap, medan Emanuel Henrysson som ansvarar för de båda portalerna i mejlväxling menar att det ingenstans i Bibeln står att Gud skulle "tycka om homosexualitet" och därför kan bloggen Kristen vänster inte få finnas med i en förteckning över kristna bloggar. Sa någon fundamentalism? Detta är den kristna högern när den är som absolut sämst.
Den kristna högern anser sig ha monopol på sanningen, medan en kristen vänster söker den. Läs och prenumerera gärna på tidningen Broderskap som nu kommer ut i ny design, en gång i veckan precis som tidigare.

9 kommentarer:

Dessa mina minsta bröder sa...

Bra Ulf att du säger ifrån, och debatterar mot den krista högern och Israel-lobbyn. Jag skäms som kristen när jag läser vad de skriver, jag hoppas inte han kan starta någon TV-kanal och ytterligare dra ner en sund kristen tro i smutsen. Det mest extrema just nu är att en ung pingstvän tagit värvning i Israels arme. Se länk:http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2009/04/jesus-pa-en-stridsvagn.html

Anonym sa...

Som homosexuell måste jag lägga till att den kristna vänstern verkar minst lika oförmögen att kritisera den totala bristen på mänskliga rättigheter bland till exempel palestinier.

Det får mig att undra hur starkt engagemanget för hbt-personer är bland kristna oavsett höger-vänsternyanser.

Guardian sa...

Hmmmm....
Öholm håller sålunda med i majoriteten av kristen vänsters åsikter...
Intressant....då kanske det ändå finns hopp ;)

Ulf Bjereld sa...

Anonym skriver om "den totala bristen på mänskliga rättigheter bland till exempel palestinier". Det är just den typen av svepande omdömen som försvårar eller till och med omöjliggör en seriös diskussion.

Dessutom utgör Israels olagliga ockupationspolitik med bl a bygget av muren på den palestinska Västbanken en av de allvarligaste kränkningarna av palestiniernas mänskliga rättigheter.

Men självfallet tar Kristen vänster bestämt avstånd från alla brott mot mänskliga rättigheter, oavsett om de begås av t ex Hamas, den palestinska myndigheten, Israel eller Iran.

Det är också viktigt att komma ihåg att de stora skiljelinjerna i dag inte går mellan olika religioner, utan inom enskilda religioner.

Viktor sa...

Bra inlägg Ulf. Jag tror att den kristna höger som Öholm hänvisar till är ytterst marginaliserad i Sverige. Att det finns många personer med kristna värderingar som inte gillar homoäktenskap är väl en sak, men jag betvivlar starkt att det finns särskilt många människor som verkligen brinner för anti-abort och anti-samkönade äktenskap i Sverige på det sätt som Öholm verkar inbilla sig. En tv-kanal riktad till den målgruppen skulle nog inte bli mer inflytelserik än öppna kanalen.

LeoH sa...

En ytterligare skillnad mellan den amerikanska kristna högern och vår egen inhemska är, att våra inte kunnat hitta eller skapa en politisk allierad av betydelse.

Anonym sa...

Anonym, jag förstår iom ordet "bland" att du troligen inte gjorde ett "svepande omdöme", att du kan ha syftat på den totala bristen på mänskliga rättigheter - i form av tortyr eller avrättningar - för t.ex. gruppen homosexuella i somliga länder inklusive palestinska områden. Dessa brott är väl belagda i bl.a advocate.com och andra skrifter; det är störande läsning. Bjereld påstår att den kristna vänstern bestämt tar avstånd från alla brott mot mänskliga rättigheter. Men det verkar i sig ett svepande uttalande.

A-K Roth

Ulf Bjereld sa...

A-K: Jag preciserar mig gärna. Jag tar bestämt avstånd - såväl principiellt som konkret - från alla brott mot mänskliga rättigheter. Oavsett om brotten begås av israeler eller av palestinier, oavsett om de begås i Guds namn eller under åberopande av statens säkerhet.

Andreas Bjurström sa...

Intressant att se din syn på saken. Instämmer i mycket (fast jag är ateist, så anser mig inte riktigt ha rätt att lägga mig i era interna angelägenheter mellan falanger och sekter osv).
Men noterar samtidigt att du är närmast besatt av att "kritisera Israel". Blir en alltför stark kontrast då ena sidan aldrig kritiserar Israel och andra älskar att göra det, till den grad att man proppar in lite Israel-kritik då ämnet egentligen är något annat (jag är dock ingen Israel-vän, högerfalangen i LUF var vansinniga även gentemot mig, alla som inte var "Israel-hökar" ansågs tillhöra "fienden"). Tror det behövs någon form av förlikning i frågan, men det kan väl knappast ske, Israel-hökarna vill ju också ha denna polarisering, liksom svensk vänstermedia osv.