2008-04-10

Fredrik Reinfeldt och OS i Peking

Allt fler ledande politiker säger att de kanske inte kommer att närvara vid OS-invigningen i Peking, i protest mot Kinas brott mot de mänskliga rättigheterna och situationen i Tibet. I dag antog Europaparlamentet en resolution (580 röster för och 24 röster emot) som hotar med att EU:s stats- och regeringschefer skall utebli från OS-invigningen om Kina inte återupptar dialogen med Dalai Lama. Tidigare har bl a Storbritanniens premiärminister Gordon Brown, Frankrikes president Nicolas Sarkozy, den polske premiärministern Donald Tusk och Tjeckiens president Vaclav Klaus markerat att de sannolikt inte kommer att närvara, om inte Kina vidtar åtgärder för att förbättra situationen för de mänskliga rättigheterna.

Men Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt går sin egen väg. Min uppfattning är att vi inte ska bojkotta, varken invigningsceremonin eller OS, sade Reinfeldt inför sin Kinaresa till TT och resten av världen tidigare i veckan.

Reinfeldts uttalande är i högsta grad politiskt oklokt. Omvärlden har genom hotet om bojkott av invigningsceremonin satt ett unikt politiskt tryck på Kina. Men Reinfeldt bidrar till att lätta på detta tryck genom att redan nu entydigt deklarera att Sverige bestämt sig för att närvara vid invigningsceremonin. Så onödigt. Och så dumt.

I morgon fredag medverkar jag för övrigt i Radio Göteborgs Morgonprogrammet kl 07.15, för att diskutera idrott och politik.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oklokt av Fredrik? Nej då, han gör helt rätt. Minns du: One world, one dream. Nej det är inte en dröm längre. Ty Kina har vaknat! Anti-kina protesterna ifrån London, Paris, har väckt det kinesiska folket. Kineserna har aldrig varit så patriotiska som de är nu sedan 1949!?
Kina har blivit starkare senaste veckorna. Kina har redan vunnit OS!
Protest, bojkott löser inget. Kina blir bara starkare för varje dag som går.

www.youtube.com/watch/v/9qMMSXsn2Pk

/Daniel

Anonym sa...

Ulf, du var ju inte anhängare av bojkotter? Reinfeldt verkar ju handla efter din linje. Det tycker jag också är klokt.
Sixten

Ulf Bjereld sa...

Sixten: Du har alldeles rätt i att jag har en mycket restriktiv syn på bojkotter. Så här skrev jag i en tidigare bloggpost i ämnet: "Läsaren av denna blogg vet att jag är tveksam till bojkott som politiskt påtryckningsmedel, eftersom bojkotter sällan är effektiva. Därför tycker jag det är rätt att Sverige deltar i Peking-OS, givet att Kina tilldelats spelen. Men politiska manifestationer är en annan sak - de fyller sin plats i de flesta sammanhang."

Ett uteblivande av ledande politiker från invigningen skulle kunna vara just en sådan manifestation. Jag är ännu inte säker på att jag verkligen förespråkar ett uteblivande. Men min poäng är att Fredrik Reinfeldt genom att så långt i förväg offentligt ta ställning mot ett svenskt uteblivande avsäger sig ett handlingsalternativ och bidrar till att i onödan lätta på trycket på den kinesiska regeringen. Den internationella uppslutningen bakom tanken att utebli från invigningen har också hittills varit oväntat stor.

Arvin Khoshnood sa...

Hej Professorn

Det blev tal om bojkott så jag kände mig tvungen att skriva ett par rader. Jag håller med er om att Reinfeldt gör fel, men vad jag inte förstår är hur ni kan vara emot en sådan handling när det gäller islamiska republiken men tycker samtidigt att Reinfeldt borde ha hållit tyst om det när det gäller Kina? I och för sig skrev ni till Sixten att ni inte är helt säker på om ni verkligen förespråkar ett uteblivande från OS i Kina, men hur kan ni då vara så säker på att bojkott mot islamiska republiken är fel?

Man kan väl manifestera mot islamiska republiken och deras brott mot mänskliga rättigheter i och utanför Iran, genom att åtminstone begränsa kontakten med mullorna. Ni skriver att Reinfeldt genom sitt uttalande har avsagt sig en handlingsalternativ. Men är det inte samma sak när man går emot bojkott? Bojkott är väl också ett alternativ?

Jag hoppas att ni inte tycker det är med bojkott och Iran börjar bli för tjatigt. Orsaken till att jag ställer dessa frågor är två. Det första är att skapa en debatt kring Iran problematiken, det andra är att lära mig mer om bojkott och internationell politik.

Mvh
Arvin Khoshnood

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen Ulf!

Ulf Bjereld sa...

Till Tovan: Tack!

Till Arvin: Du skriver att "Man kan väl manifestera mot islamiska republiken och deras brott mot mänskliga rättigheter i och utanför Iran, genom att åtminstone begränsa kontakten med mullorna." Javisst. Ordet "bojkott" blir här lite missledande. Jag är absolut inte för någon allmän bojkott eller isolering av Kina, lika lite som av Iran. Det jag tycker är att man kan överväga att under Peking-OS göra en politisk manifestation, t ex genom att utebli från öppningsceremonin. Det skulle jag ha tyckt också om det varit Iran som arrangerat de Olympiska Spelen, eller något motsvarande arrangemang. Jag ser inget skäl till att behandla Kina och Iran olika.