2006-10-30

Hatten av för...

...Sverker Åström, som 91 år ung gör debut som programledare i TV. Programmet med det spänstiga namnet ”Böglobbyn” börjar sändas i SVT den 6 november och skall behandla ämnen som män, manlighet och bögar. Bland de inslag i programserien som en TT-artikel tipsar om ser jag särskilt fram mot Glenn Hyséns tolkningar av Jonas Gardells verk.

Sverker Åström blir Sveriges äldste programledare i TV någonsin. Han är redan landets äldste – och skarpaste - kritiker av svensk tystnad mot amerikanska övergrepp i världspolitiken.

Förra året debuterade han som skönlitterär översättare, genom sina tolkningar av Michelangelos kärlekssonetter till den unge adelsmannen Tommaso Cavalieri.

Undrar vad som väntar härnäst.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Två kommentarer om Åströms "skarpa kritik" så som den presenteras i hans artikel i AB.

1. Först kränkte USA folkrätten när man gick in i Irak, sedan ska samma folkrättskränkande stat ha kritik för att man INTE gick in i Libanon. Inte mycket till konsekvens i det resonemanget.

2. Åströms slutkläm om att Bildt förlorar sin trovärdighet om han inte genomför socialdemokratisk utrikespolitik, är också småskojig. Inte kan det väl vara en ny moderat utrikesministers uppgift att fullfölja den förra regeringens politik? Någon effekt måste väl väljarnas röster ha?

Nåja, nu lär det ju ändå inte bli någon sådan effekt. Denna och andra bloggar har ju konstaterat att Bildt anno 2006 är närmast socialdemokrat när det kommer till utrikespolitik. Så Åström kan säkert vara lugn.

Ulf Bjereld sa...

Om man läser Sverkers kritik av USA så menar han ju faktiskt inte att USA skulle militärt och folkrättsstridigt intervenera i Libanon. I stället skulle USA utnyttjat sin makt till att sätta politisk press på Israel att avbryta kriget. Det hade USA kunnat göra, men valde i stället att låta Israel få fritt fram. Vilket ledde till ohygglig mänsklig nöd och lidanden.

Missade tyvärr första avsnittet av Böglobbyn i kväll. Men en källa nära mig säger att Sverker som vanligt lyckades vara personlig utan att bli privat.

Anonym sa...

Första programmet går måndag 6/11, så jag skulle inte sätta så stor tilltro till källan nära dig... ;)

Ulf Bjereld sa...

Källan nära mig och jag har just haft en diskussion, där källan nära mig anser att jag missuppfattat en enkel information, medan jag anser att informationen framfördes på ett sätt som kanske kunde missuppfattas. :-)

Nåväl - sakläget är det att Sverker visade förmåga att vara personlig utan att vara privat i den trailer som visades för programserien Böglobbyn. Ingenting annat.